knelpunt en mogelijke oplossing

De volgende knelpunten doen zich voor:
Knelpunt1:
-communicatie van hoofdgebouw naar woongroep.
De woongroep hoort niets of weinig als er bv een grote bestelling geplaatst is[ een nieuwe bank].
De woongroep moet zelf steeds weer contact opnemen hoe het er voor staat met de bestelling, of deze al gedaan is en wanneer deze bestelling geleverd wordt.
-oplossing:
Een meldingssysteem waarop je kan zien hoe het met de bestelling gaat.

Knelpunt2:
-brandwerende deur hal naar gang slaapkamers.
Volgens het brand protocol moet deze te alle tijden dicht zijn, dit is echter een zeer moeilijke werk situatie.
Wij de begeleiding moeten hier meerdere malen per dag door heen met het bed van een bewoner.
Dit betekend dat men de deur open duwt met zijn of haar rug en dan het bed verder de gang op trekt, hierbij komt de deur meerdere malen tegen het bed van de bewoner. De bewoner kan bij deze actie zijn hand tussen het bed en de deur krijgen. Ben je dan door de opening dan valt de deur met een flinke klap dicht, hierbij bestaat de kans dat de andere bewoners erg schrikken.
Op het moment dat de begeleider met het bed door de deuropening gaat moet hij/zij erg aan het bed trekken.
Dit geeft een enorme belasting op schouders en rug, 
-oplossing:
Er is een magneet die zowel in het plafond als in de deur geplaatst kan worden, wanneer er brand is valt deze automatisch dicht.

Als er op de groep sprake is van fysieke belasting kan men hier een aktieblok op zetten.
Een aktieblok is een handig hulpmiddel om oplossingen om fysieke belasting of agressie op de werkvloer op te pakken.
Hoe gebruik je dit aktieblok goed?
Het probleem signaleren, dat is stap één. Daarna moeten de handen uit de mouwen worden gestoken om oplossingen in de praktijk te brengen. Wanneer je als ergocoach of veiligheidscoach wilt voorkomen dat er veel plannen worden gemaakt, maar dat er weinig écht wordt gedaan, dan is het aktieblok een handig hulpmiddel. Met dit blok leg je verantwoordelijkheden (wie), taken (wat) en de planning (wanneer) vast en geef je aan wanneer de klus geklaard moet zijn. Je kunt er op die manier altijd bij de betreffende persoon op terug komen. De vrijblijvendheid is er af en dat blijkt goed te helpen.
Het aktieblok kun je op veel verschillende manieren gebruiken. Kies de manier die bij je past. Gebruik het bijvoorbeeld voor jezelf als geheugensteuntje om kleine problemen op te lossen. Je kunt het ook prima tijdens een vergadering gebruiken om het probleem scherp te omschrijven, de oplossing uit te werken, afspraken te maken over wie het probleem oplost en de planning vast te leggen.

Mijn collega die ergocouch is heeft een aktieblok opgezet voor de brandwerende deur. Zij heeft het formulier ingevuld en deze naar de desbetreffende persoon toegestuurd. Hierna hebben zij samen een gesprek gehad over het onderwerp. Deze was niet bevredigend, het was op dit moment niet mogelijk om de brandwerende deur te voorzien van een magneet om de deur automatisch te laten sluiten. Dit had te maken met het financiële plaatje hiervoor, en hij wist ook nog niet wat er in de toekomst met de woning ging gebeuren[renoveren?]. Mijn collega wil nu kijken of er nog een andere manier is om toch het systeem te laten plaatsen

1 opmerking:

Marloes zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.