Als eerste is er wat onduidelijkheid over het functioneringsgesprek, zit dit nu bij het jaargesprek of niet. Of staan deze twee los van elkaar.
Het jaargesprek op Fatima wordt 1x in het jaar gehouden. Dit is een gesprek tussen de clustermanager en de medewerker. In dit gesprek komen verschillende zaken aan bod. Welke leerdoelen heeft de medewerker zich voor dat jaar gesteld, denk hierbij aan zijn of haar persoonlijk ontwikkelingsplan. Aan welke competenties gaat hij/zij werken. Hoe ziet hij zijn toekomst binnen de organisatie. Hoe gaat het met de medewerker, op het werk en de thuissituatie. In het gesprek kan men ook feedback aan de clustermanager geven.
Er wordt een agenda opgesteld voor dit gesprek door de clustermanager, deze stuurt de agenda door naar de medewerker. De medewerker kan de agenda doornemen en desnoods zelf nog punten in brengen die hij/zij belangrijk vindt. Daarna stuurt de medewerker de agenda terug naar de clustermanager.
Een leerling kan ook een jaargesprek hebben, dit bepaalt de clustermanager waar de leerling onder valt zelf.
Dan is er ook nog het functioneringsgesprek. Dit gesprek vindt plaats wanneer een medewerker niet naar behoren functioneert. De medewerker en clustermanager gaan samen in gesprek om te achterhalen waar het fout gaat. Samen zoeken zij naar een oplossing van het probleem. Van dit gesprek wordt een verslag geschreven en door beide partijen getekend. Dit ondertekende verslag wordt bewaard in het persoonlijke archief van de medewerker. Na enkele maanden komen beide partijen weer bij elkaar om te kijken hoe het op dat moment gaat.