kwaliteitsverbetering instelling

Kwaliteitsverbetering:

Als je het over kwaliteitsverbetering hebt moet je aan de hele organisatie van Fatima denken.
Er worden jaarlijks verschillende bijscholingen en cursussen gegeven, dit houdt de medewerker up to date.
Dan is er ook nog het verbeterplan.
In dit plan worden verbeter mogelijkheden geplaatst die geconstateerd kunnen zijn door verschillende mensen.
Denk hierbij aan, in-of externe audit, een klacht van medewerkers of cliënten/wettelijke vertegenwoordigers,
uit een medewerkers tevredenheidonderzoek, cliënt tevredenheidonderzoek, MIC- melding, eigen constatering, risicomanagement.
Uit deze verschillende groepen kunnen ook verschillende verbeter punten komen, dit kan heel breed zijn.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld, de woning van de bewoners [voldoet deze aan de gewenste normen],
Zijn de medewerkers tevreden[ zo niet wat kan er veranderd worden]
Is de familie van de bewoner tevreden of zijn er nog aandachtspunten.
Mocht uit 1 van deze groepen een verbeter mogelijkheid worden geconstateerd dan beoordeeld de leidinggevende of de verbeter mogelijkheid direct kan worden opgepakt, of dat een verbeterplan nodig is.
In het opgestelde verbeterplan wordt de situatie beschreven en bekeken wat er aan gedaan kan worden.
Nadat de leidinggevende het plan heeft opgesteld, wordt het aan 1 of meerdere medewerkers toegewezen die het plan moeten uitvoeren. Als het plan is toegewezen moet het ook volgens dit plan worden uitgevoerd.
Er wordt door de leidinggevende gerapporteerd, dit gebeurd in een vier-maandsrapportage.
Nadat de verbeter acties zijn afgerond, worden deze door de leidinggevende en de medewerkers die het plan hebben uitgevoerd geëvalueerd. De evaluatie wordt genoteerd.

Fatima is altijd HKZ-gecertificeerd geweest. Maar inmiddels heeft Fatima besloten om daar mee te stoppen en over te gaan naar  een ISO certificering.
Zij hebben hiervoor  gekozen omdat het ISO beter bij de visie van Fatima past dan het HKZ. Men vind het HKZ te bureaucratisch en het sluit niet helemaal aan wat Fatima onder kwaliteit in de zorg vindt.
Wil men een ISO certificeren behalen dan moet de organisatie aan de ISO norm voldoen.
Hiervoor worden externe audits gehouden, dit wordt gedaan door Dekra. Dekra is een internationaal opererende firma met ruim 85 jaar ervaring op het gebied van kwaliteit, veiligheid en zekerheid.
Medewerkers van Dekra komen langs om te kijken of ons kwaliteitssysteem goed georganiseerd is en of het in de praktijk ook juist wordt toegepast. Eind februari is Dekra langs geweest om te kijken of het kwaliteitssysteem op Fatima voldoet aan de ISO norm. Het kwaliteitssysteem voldoet aan de gestelde eisen en Fatima kan door naar de volgende stap. Dit betekend dat nu de diverse groepen een externe audit krijgen. Medewerkers van Dekra gaan nu langs op de woon en dagbestedinggroepen om te kijken of het systeem ook in de praktijk werkt. Als dit allemaal positief verloopt dan kan Fatima zich ISO gekwalificeerd noemen.

Wat is nu ISO.
ISO is een normensysteem, waaraan het functioneren van (zorg-)organisaties kan
worden getoetst in relatie tot de betrouwbaarheid van de kwaliteit van
dienstverlening. In het denkmodel van ISO staan de wensen van de klanten
(patiënten/cliënten) centraal; men dient:
• zicht te hebben op de eisen van de klanten
• de organisatie en de zorgprocessen zo in te richten dat men aan deze eisen kan
voldoen
• en door middel van klant tevredenheidbepalingen na te gaan of de geleverde
diensten en producten ook daadwerkelijk voldoen aan de eisen van de klanten.
Afwijkingen tussen de kwaliteit van het geleverde product en de klantenwens dienen
te leiden tot aanpassingen in de organisatie en/of de processen. Een zorgorganisatie
zal met andere woorden zijn zaken zó moeten organiseren dat het leveren van
kwaliteit mogelijk wordt gemaakt.
En omdat kwaliteit een bewegend doel is ('steeds toenemende verwachtingen') moet
men zijn zaken ook nog eens flexibel organiseren. Van een zorgorganisatie die op
een gestructureerde en systematische wijze invulling geeft aan kwaliteit, kan worden
gezegd dat ze in het bezit is van een 'kwaliteitmanagementsysteem'. Het hebben van
een kwaliteitmanagementsysteem dat leidt tot verbetering van de kwaliteit, is het
belangrijkste toetscriterium voor ISO.



 
 



Geen opmerkingen: