een nieuwe ontwikkeling op mijn vakgebied/kwaliteitseisen van de overheid

Een nieuwe ontwikkeling op mijn vakgebied bij Fatima is Planetree.
Planetree is een wereldwijd internationaal netwerk van gezondheidsinstellingen.
Stichting Planetree is een onafhankelijke Nederlandse organisatie die zorginstellingen helpt bij het realiseren van hooggewaardeerde mensgerichte zorg.
Bij Planetree komen 3 principes naar voren: betere zorg, helende omgeving en een gezonde organisatie.
Deze 3 principes zijn onderverdeeld in 12 elementen, zoals eigen keuze en verantwoordelijkheid voor de bewoner, uitstekende behandeling en zorg, menswaardige technologie, familie en naasten spelen een positieve rol bij de behandeling, gemotiveerde en tevreden medewerkers, gezonden financiële resultaten en een goede marktpositie.



Globaal weet ik wat Planetree inhoudt, in het Planetree model staat de mens centraal.
Via de 12 elementen komt naar voren wat een mens belangrijk vindt.
Mijn deskundigheid wordt hierover op 7 april 2011 vergroot door een belevingsdag, op deze dag wordt het ontstaan, achtergronden en Plantree elementen besproken.

Op 7 april heb ik mijn plantree dag gehad. Op deze dag hebben wij verschillende oefeningen gedaan om bewuster naar de bewoners te kijken. Zo was er de oefening ‘de ark’, bij deze oefening moest men belangrijke zaken opschrijven die je mee zou nemen naar een andere planeet. De uitkomst hiervan was dat 80% van de mensen het zelfde had en dat er in de overige 20% de verschillen zaten. In deze 20% zit het hem nu, hier zitten de wensen die vaak persoonlijk zijn. Dit is ook zo bij de bewoners, door in deze 20% te gaan kijken kan men de doelen en wensen van de bewoners vinden. Ook hebben wij geblinddoekt een wandeling gemaakt, hieruit kon je leren dat het niet altijd even gemakkelijk is als je iets niet helemaal kan volgen. Dit kan je weer gebruiken op de woongroep, een bewoner kan doof zijn en niet helemaal meekrijgen wat er allemaal gebeurd. Als ze de begeleiding ziet lachen of praten, kunnen ze denken dat het over hun gaat. Door deze oefening wordt je daar pas bewust van. Het is ook belangrijk om zelf creatief te zijn, je moet soms zelf op zoek naar oplossingen.
Wat mij wel is opgevallen op deze dag is dat veel staat of valt met het financiële plaatje. Men zet de bewoner centraal, maar veel wensen zijn niet of nauwelijks haalbaar. Dit kan te maken hebben met de bezetting op de groep of het kostenplaatje.




Momenteel is er nog een nieuwe ontwikkeling binnen Fatima in gang gezet. Dit is het digitaal invullen van het MIC formulier. Dit is een digitaal meldingssysteem voor incidenten, voorheen de FOBO-en ARBO. In dit meldingssysteem kan men kiezen uit drie verschillende soorten meldingen.
Deze drie meldingen zijn:
-incident melding.
-melding verkeert of niet gegeven medicatie.
-veel voorkomend probleem gedrag.
Het grote voordeel hiervan is dat alle betrokken disciplines bereikt worden. Met als gevolg dat er snel actie kan worden ondernomen.
op dit moment heb ik nog nooit een MIC formulier ingevuld, ik ga mijzelf er de komende tijd wel in verdiepen. Dit ga ik doen door het formulier te bekijken en in te vullen. 


Er is een kwaliteitswet zorginstellingen [KZ].
Het doel hiervan is dat iedere zorginstelling de eigen kwaliteit bewaakt, beheerst en verbeterd.
De inspectie voor de gezondheidszorg houdt toezicht op de naleving van de kwaliteitswet.
Er zijn kwaliteitseisen waaraan de instelling moet voldoen.
-verantwoorde zorg: zorg van goed niveau, doeltreffend, doelmatig en op de wensen van de bewoner afgestemd.
-op kwaliteit gericht beleid: een goede organisatie en goed personeel, wie welke werkzaamheden uitvoert en hier verantwoordelijk is. Opzetten van een kwaliteitssysteem hierin staan de eisen en de doelen van de kwaliteitseisen in, deze worden regelmatig getoetst.
-maken van een jaarverslag: hierin legt de instelling verantwoording af van het gevoerde kwaliteitsbeleid. dit verslag moet naar de inspectie en de patiëntenorganisatie gestuurd worden.

Het moet zo zijn dat er op alle instellingen een klachtencommissie is.
Hier kan een bewoner of een wettelijke vertegenwoordiger een klacht indienen.

De overheid stelt dat zorg effectief, veilig en op tijd moet zijn.
Een bewoner/wettelijke vertegenwoordiger moet kunnen klagen als hij ontevreden is .
Mensen moeten zelf kunnen kiezen welke zorg het beste bij hun past, een voorwaarde hiervoor is dat mensen de kwaliteit van zorginstellingen kunnen vergelijken.

2 opmerkingen:

Marloes zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Unknown zei

Interessante post over Kwaliteit Med
. Ik waardeer je werk enorm. Bedankt hiervoor en blijf vooral posten.